رامین حیدری شهپر؛ فریبرز احمدی دهکاء؛ آنیتا مجیدی هروی
چکیده
مطالعه حاضر، با هدف ارائه مدل برنامهریزی استراتژیک برای جاذبههای گردشگری کلانشهر کرج و امکانسنجی برای ایجاد دهکده گردشگری اجرا گردید. از نظر نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی و از نظر روش، پیمایشی بوده است. جهت گردآوری داده از دو پرسشنامه جداگانه برای متخصصین و گردشگران استفاده گردید تحلیل مجموع یافتهها با استفاده از ماتریس ...
بیشتر
مطالعه حاضر، با هدف ارائه مدل برنامهریزی استراتژیک برای جاذبههای گردشگری کلانشهر کرج و امکانسنجی برای ایجاد دهکده گردشگری اجرا گردید. از نظر نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی و از نظر روش، پیمایشی بوده است. جهت گردآوری داده از دو پرسشنامه جداگانه برای متخصصین و گردشگران استفاده گردید تحلیل مجموع یافتهها با استفاده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و مدل (SWOT) انجام شد. توجه به جاذبههای مختلف گردشگری این کلانشهر و مشارکت بخش خصوصی و تعامل بین نهادهای مردمی با سازمانهای دولتی در جهت عرضه شیوههایی جدید و خلاقانه برای ارج نهادن به این صنعت، از نوآوریهای مطالعه میباشد. طبق نتایج بهدست آمده، کلانشهر کرج از نظر شرایط گردشگری، بهویژه در زمینه فضاهای تفریحی - تفرجی تنگناهای متعددی دارد. مناطق شهری با کمبود فضاهای مناسب بکر و خالی در سطوح درونشهری و نیز مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگیهای ناشی از ایجاد مسافرتهای درونشهری، مواجه هستند. با توجه به پتانسیل گردشگری شهرستان کرج استراتژی محافظهکارانه یا WO، برای جذب گردشگران، استراتژی مناسبی میباشد.